سقف های عرشه فولادی سقف‌هایی هستند که با استفاده از دو عنصر ورق‌های فولادی گالوانیزه ذوزنقه‌ای شکل تحتانی و برش گیرها که در این نوع سقف‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد از سایر سقف‌ها متمایز می‌شود. البته با استفاده از آرماتوربندی و بتن ریزی بر روی این ورق فولادی، این نوع سقف اجرا می‌شود. از بخش‌های اصلی سقف‌های کامپوزیت عرشه فولادی باید به تیرهای فرعی مورد نیاز در بین تیرهای اصلی سازه اشاره نمود.

مشخصات سقف‌های عرشه فولادی

حذف قالب‌گیری

حذف تیرهای فرعی

حذف میلگردهای کششی

سرعت در اجرا

مقاوم در برابر زلزله

امکان بتن ریزی کلیه طبقات در یک زمان

امکان اجرای سقف از طبقات بالا به پایین و همچنین اجرای همزمان سقف‌ها

ارزان و مقرون به صرفه

بسیار موثر در سبک سازی ساختمان

سرعت اجرا

بازگشت سریع سرمایه به علت سرعت اجرا

حمل و نگهداری آسان و کم‌ترین فضای دپوی کارگاهی

مورد تایید مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن

سقف‌های مرکب عرشه فولادی با استفاده از ورق‌های گالوانیزه ذوزنقه‌ای و فرم یافته با ضخامت‌های ۰.۶ الی ۱.۵ میلی‌متر قابل اجرا می‌باشد و نقش بسیاری در افزایش فاصله بین تیرها تا چهار متر و کاهش وزن ساختمان‌ها را دارد.


فولاد مورد استفاده در سازه های فولادی دسته ای از فولاد است که به عنوان مصالح ساختمانی برای ساخت اشکال فولادی ساختاری استفاده می شود. شکل فولادی ساختاری یک پروفیل است که با یک مقطع خاص و با استانداردهای خاصی برای ترکیب شیمیایی و خواص مکانیکی مطابقت دارد.


مزایای اصلی سقف عرشه فولادی

افزایش سرعت ساخت و ساز سقف های عرشه فولادی

یکی از عوامل مهم و با ارزش در صنعت ساختمان که باعث رواج سقف‌‌ عرشه فولادی می‌شود، سرعت اجرای بالا و در قبال آن بازگشت سریع سرمایه است. ‌مهمترین مزیت سقف‌های عرشه فولادی افزایش سرعت ساخت است که باعث شده استفاده از آن‌ در تمام دنیا رواج یافته که حذف عملیات قالب بندی و شمع گذاری دلیل عمده آن است.


کاهش مصرف فولاد و بتن

انتخاب بهینه عرشه سبب کاهش ضخامت دال، تعداد تیر‌های فرعی و میزان آرماتور دال می‌شود.


کاهش وزن

این دال نسبت به دیگر دال‌های ساختمانی به دلیل شکل و فرم خاص عرشه تا حدود ۳۰ درصد کاهش وزن داشته که با کم شدن وزن کل دال، ابعاد، وزن تیر، ستون‌ها و در نهایت بار نهایی بر روی شالوده کاهش می‌یابد.


کاهش هزینه‌های کلی

به طور کلی استفاده از روش‌های صنعتی سازی از جمله سیستم عرشه فولادی باعث کاهش زمان اجرا، پرت مصالح، هزینه‌های جاری و در نتیجه کاهش کلی هزینه‌های پروژه می‌شود.


افزایش ایمنی سازه

عرشه فولادی می‌تواند به عنوان تکیه گاه جانبی مؤثری ایفای نقش کند و برای باز توزیع بار‌های ناشی از باد در مرحله ساخت طراحی شود.


بهبود عملکرد سقف در هنگام زلزله

یکپارچگی این سقف‌ها باعث صلبیت کافی در مقابل زلزله است.


پیوستگی و یکدست بودن سطح زیرین سقف

سقف‌های عرشه فولادی دارای سطح زیرین یکنواختی بوده که در کاربردهایی نظیر پارکینگ می‌توان بدون هیچ گونه پوششی به کار رود.


کاهش هزینه‌های حمل و نقل

سقف های عرشه فولادی

سقف های عرشه فولادی


با مقایسه سقف‌های معمول در صنعت ساختمان مانند تیرچه بلوک (تیرچه فلزی یا بتنی)، دال بتن مسلح، سقف‌های کامپوزیت (مرکب) ‌می‌توان گفت که سقف‌های عرشه فولادی یکی از ایمن‌ترین و اقتصادی‌ترین سقف‌هائی است که در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار گرفته است.


کاربرد سقف عرشه فولادی

سقف عرشه فولادی برای استفاده در سازه‌های مختلف از جلمه موارد زیر به کار می‌رود.


با صفحات سیمانی سبک مانند LSF و CSF ،PBS ، LGS ‌.

در سازه‌های صنعتی پیش ساخته سبک

برای سازه‌های اسکلت فلزی سبک و سنگین (مدرن، سنتی، صنعتی و نیمه صنعتی)

برای سازه‌های اسکلت بتنی با حذف قالب بندی، تیرچه، بلوک و کم کردن حجم بتن سقف می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

روش‌های طراحی‌ سقف عرشه فولادی

اصولاً دو روش کلی برای طراحی این نوع سقف وجود دارد:


ورق فولادی به عنوان قالب ماندگار (Permanet Shuttering )

ورق فولادی به عنوان المان کششی ( Tensile Component )

مکانیک تجزیه و تحلیل فولاد ساختاری و خدمات طراحی ارائه می دهد. مهندسین حرفه ای ما با جزئیات فولاد ما همکاری می کنند تا یک طراحی اقتصادی را که نیازهای شما را برآورده می کند، توسعه دهد. ما در طراحی یک ساختار ایمنی بدون آسیب رساندن به استعدادهای مورد نظر و عملکرد خود تمرکز می کنیم.


اجرای سقف عرشه فولادی – فروش ورق عرشه فولادی

در ابتدا سقف عرشه فولادی برای ساختمان های اسکلت فلزی طراحی شده و مورد استفاده قرار می گرفت اما در حال حاضر امکان اجرا سقف عرشه فولادی برای اسکلت بتنی نیر فراهم شده البته اندکی هزینه بر است اما مسلما قابل انجام می باشد، روش اجرای سقف عرشه فولادی را برای سازه های فلزی بررسی می نماییم، پس از نصب کامل و برپایی ساختمان اسکلت فلزی نوبت به اجرای سقف آن می رسد که در اینجا ما قصد استفاده از سقف عرشه فولادی را داریم و قبلا محاسبات آن توسط مهندس مربوطه صورت گرفته است.


ابتدا تیرهای فرعی در محل های مناسب خود نصب می گردد، لازم به ذکر است اتصال تیر های فرعی به صورت مفصلی می باشد و می توان از تیر های لانه زنبوری و یا تیر ورق هم برای این بخش استفاده نمود.

پس از نصب تیر های فرعی ورق عرشه فولادی – متال دک با مشخصات مندرج در نقشه به محل منتقل شده و در جای خود نصب می گردد.

سپس گل میخ های مخصوص که نیاز به اپراتور متخصص دارد با توجه به استاندارد ها در جای خود نصب می گردند .لازم به ذکر است نقش اصلی گل میخ ها برش گیر بودن آنها است و باعث یکپارچگی سقف و تیر های فرعی می شود.

پس از آن شبکه ای از مش فولادی در سراسر سقف قرار می گیرد که وجود این مش ها مزایای بسیاری دارد از جمله عدم افت بتن، جلوگیری از ترک های مختلف بتن، افزایش ظرفیت بتن کف و … . در انتها بتن ریزی صورت می گیرد.

از جمله مزایای این سیستم امنیت و استاندارد بالا این نوع سقف نسبت به سایر موارد، وزن پایین این سقف نسبت به سایر سقف ها برای اسکلت فلزی و حذف نمودن بلوک و مصالح پر کننده، پیوستگی بین تیر های فرعی و بتن سقف، اجرا همزمان چند طبقه سقف با هم که سرعت کار ساخت را جند برابر افزایش می دهد، انبار کردن ورق عرشه فولادی نیاز به فضای کمی دارد، تکمیل شناسنامه ساختمان با استاندارد بالا.


منبع:حدید کاران ایران